فاطمه العلیله از داستان تا حقیقت...
⬛ سوال: آیا امام حسین علیه السلام دختری به نام فاطمه صغری داشت که به دلیل بیمار بودن در مدینه ماند و همراه پدر به کربلا نرفت؟
? در منابعی مانند؛ ارشاد مفید، تاج الموالید و … که به ذکر نام فرزندان معصومان میپردازند، از میان فرزندان امام حسین علیه السلام تنها به یک «فاطمه» اشاره شده است، اما در برخی منابع، روایتی وجود دارد که حضرت علاوه بر دخترانی که همراه خود به کربلا بردند، دختری به نام فاطمه صغری داشتند که در مدینه باقی ماند و به وسیله کلاغ از جریان شهادت پدرشان اطلاع پیدا کردند.[1]
?امام باقر علیه السلام به نقل از پدرشان امام سجاد علیه السلام فرمود: «زمانی که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، کلاغ سیاهی خود را به خون حضرت آغشته نموده، خود را به مدینه رساند و بر روی دیوار خانه فاطمه صغری دختر امام حسین علیه السلام فرود آمد. فاطمه صغری با مشاهده این پرنده به شدت شروع به گریه نمود و اشعاری خواند که ترجمهاش این است:
کلاغ سیاه خبر مرگ آورد. من گفتم: اى کلاغ واى بر تو! خبر مرگ که را آورده اى؟
گفت: خبر مرگ امام آوردهام گفتم: کدام امام؟ گفت: آن امامى که در انجام کارهای نیک موفق بود. همانا او حسین علیه السلام است که در کربلا میان شمشیرها و نیزهها به شهادت رسید. براى حسین گریه کن و اشکى بریز که امید ثواب از خدا داشته باشى.
گفتم: حسین؟ به من گفت: حقا او در خاک کربلا آرام گرفت.
سپس آن کلاغ برخاست و نتوانست جواب بگوید و من از این مصیبت که بر من وارد شد بعد از دعایی که به اجابت رسید گریان شدم.
امام باقر علیه السلام در ادامه فرمود: وقتی فاطمه صغری خبر را به اهل مدینه رساند، مردم گفتند: فرزندان عبد المطلّب سحر و جادو میکنند! چیزی نگذشت که خبر شهادت امام حسین علیه السلام به آنان رسید.[2]
? البته برخی معتقدند که این گزارش صحیح نبوده و تمام دختران امام حسین علیه السلام در کربلا حضور داشتند.[3]
⚫ به هر حال، آنچه در برخی از سایتها آمده که ایشان به دلیل بیمار بودن در کربلا حاضر نبود؛ از اینرو به ایشان «فاطمه علیله» میگویند، در منابع معتبر، دلیلی بر این ادعا دست یافته نشده است.
پی نوشت:
1. دختران امام حسین علیه السلام ، 9679 (www.islamquest.net).
2. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین علیه السلام، ج2، ص 105.
3. تاریخ مدینه دمشق، ج 70، ص 24.
شبهه رمضانی
? شبهه: اگر نماز قضا دارید، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر که نماز قضا بر ذمهاش باشد. قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند. به ۲ سلام. در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیةالکرسی و ۱۵ مرتبه سوره کوثر. این نماز، ثواب ۲۰۰ سال نماز قضا را کفایت میکند و روایت دیگر از آن حضرت ثواب ۴۰۰ سال و روایت از امیرالمؤمنین ۶۰۰ سال و از حضرت رسول صل الله علیه و آله سوال کردند مردم آخرالزمان بیش از ۱۰۰ سال عمر نمیکنند. حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود: نماز قضاهای پدر و مادر و قربای او را کفایت میکند و بعد از نماز این دعا را بخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ صَلِّ عَلی مُحمَّد و آل مُحمَّد وَاجْعَل لی فَرَجالی وَمَخْرَجاً مِمّا اَنَا فیهِ اِنَّکَ تَعْلَمَ وَاَنْتَ تَقْدِرَ وَلا اَقدِر وَاَنْتَ عَلّامُ الْغُیوب یا واهِبَ العْطَا یا غافرَ الْخطا یا یاسُبّوُح یا قُدّوُس یا رَبَّ الْمَلائَکَةِ وَالرّوح رَبِ غْفِرْ وَرْجَمْ وَتَجاوَرزْعَمّا تَعَلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ العَلِیُّ الَاعْظَمْ یا ساتِرَ الْغُیوُب یا کاشِفَ الکُروُب یا غافِرَ الذَنُوبَ یا ذَالْجَلالِ وَالِاکْرام برحمتک با ارحم الراحمین
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
در مورد صحت یا سقم این حدیث باید گفت؛
اولاً: طبق جستوجویی که در منابع معتبر روایی شیعه بوده، این روایت را یافته نشد.
ثانیاً: بر فرض وجود چنین روایتی مفاد آن با سایر روایات قطعی و معتبر در تعارض است. زیرا روایات متعددی دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» [1] دارد؛ یعنی قضاء نمازی که فوت شده و از دست رفته، باید همان گونه که از دست رفته باشد. اگر ۲ رکعت بود ۲ رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و …. بنابراین هیچ چیزی، جز به جا آوردن نمازهای قضا شده نمیتواند جایگزین آن شود.
نکته؛ بر فرض صحت سند، منظور این است که ثواب نمازهای قضا را دارد، نه این که جای آن را پر کند. مثل اینکه درباره برخی کارها گفته شده ثواب حج را دارد. معنای آن این نیست که اگر مستطیع هست، نیازی به حج رفتن نیست.
بنابراین به نظر میرسد این شبهه به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفان منتشر شده است. در واقع برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است و افرادی با جعل و انتشار این نوع مطالب درصدد هستند که از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود که اگر نماز نخواندی مهم نیست؛ چرا که در اوقاتی مخصوصی میتوان همه آن را یک جا بجا آورد و جبران کرد!
پ.ن:
۱ـ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج۸، ص ۲۶۸.
فلسطین هدف مشترک...
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی): دنیای اسلام اگر بخواهد به عزت برسد، بایستی وحدت، اتحاد و اتفاق را از دست ندهد. دنیای اسلام اگر بخواهد به قدرت و عزت برسد، باید در مقابل صهیونیسم بایستد. ۱۳۹۶/۹/۱۵
?چرا فلسطین، مسئله مهم جهان است؟
۱. توطئه استعمار (#دور_از_خانه)
هیچ یک از ملت های جهان با چنین رنج و اندوه و اقدامی ظالمانه مواجه نبوده اند که در یک توطئه، کشوری به طور کامل اشغال شود و ملتی از خانه و کاشانه خود رانده شوند و به جای آنان، گروهی دیگر از جای جای جهان بدان جا گسیل شوند.
۱۳۹۵/۱۲/۳
۲. پایگاه نظامی (#بازی_استکبار)
این دولت و جامعه جعلی [اسرائیل] در حساس ترین نقطه جهان اسلام، نقش یک پایگاه نظامی امنیتی و سیاسی را برای دولتهای استکباری بازی کرده است.
۱۳۹۰/۷/۹
۳. نقشه دشمن (#دشمن_حیله_گر)
قصد صهیونیست ها این است که از نیل تا فرات را بگیرند. منتها، ابتدا با حیله و ترفند، جای پای خودشان را قرص کنند و بعد که جای پای محکم شد، با فشار، حمله، آدمکشی و استفاده از زور و خشونت تا جایی که میتوانند پیش بروند.
۱۳۷۱/۱/۷
۴. سلاح اتمی (#خطر_جهانی)
اسرائیل، یک خطر امنیتی، نه فقط برای مردم خودش، بلکه برای کل منطقه است. برای اینکه زرّادخانه (انبار مهمات) اتمی دارند و باز هم تولید می کنند.
۱۳۷۸/۱۰/۱۰
۵. نقطه پایان (#بیداری_اسلامی)
نیرو گرفتن نهضت بیداری اسلام از قضیه فلسطین میتواند نقطه پایانی بر دوران عقب ماندگی، ضعف و حقارت ملتهای مسلمان باشد.
۱۳۹۰/۷/۹
۶.بحران ساز (#ریشه_بحران_را_بِکَن)
ریشه بحران در منطقه خاورمیانه رژیم صهیونیستی این است؛ تا وقتی که ریشه بحران هست، بحران هم هست.
۱۳۷۹/۷/۲۹
۷.حسینی یا یزیدی (#خطکشِ_انسانیت)
فلسطین، مسئله بشریت و شاخص پایبندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است.
۱۳۸۸/۱۲/۸
۸.بیماری خطرناک (#اسرائیل_غده_سرطانی)
وجود این غده سرطانی، مایه جنگ، اختلاف، دو دستگی و سیاستهای غلط در این منطقه شده است.
۱۳۸۹/۱۲/۲
۹.وظیفه همگانی (#قطعه_جدانشدنی)
در بین همه مذاهب اسلامی، هیچ اختلافی نیست که اگر قطعه ای از خاک اسلامی به وسیله دشمنان اسلام جدا شد، همه باید مجاهدت و تلاش برای برگرداندن آن قطع به سرزمین اسلامی را وظیفه خودشان بدانند.
۱۳۷۹/۹/۲۵
۱۰.سرنوشت مشترک (#آینده_نگر_باشیم)
امروز هر حادثهای که در فلسطین رخ دهد، به طور مستقیم به سرنوشت کشورهای اسلامی اثرمیگذارد. امروز ملت های مسلمان برای فلسطین هر کار بکنند، برای خود و به نفع خود کردهاند.
۱۳۸۱/۹/۳
۱۱. رسم مسلمانی (#هم_گرایی)
ملت های مسلمان و آزادی خواه با هر سلیقه و روش، می توانند در یک هدف گردِهم آیند و آن فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن است.
۱۳۹۵/۱۲/۴
۱۲. فلسطین آزاد می شود (#بازنده_دشمن)
قطعاً دشمن نمی تواند در قضیه فلسطین، موفق شود و فلسطین آزاد خواهد شد؛ تردیدی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد.
۱۳۹۶/۹/۱۵
نحسی ماه صفر؛ حقیقت یا خرافه؟؟؟
?در دو ماه محرم و صفر به دلیل مصیبتهای وارده بر خاندان نبوی، پیروان اهل بیت(علیه السلام) عزادار هستند اما این عزاداری به معنی نحسی نیست.
?مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در ابتدای کتاب المراقبات خود درباره ماه صفر گفته است که نحس بودن در ماههای اسلامی وجود ندارد، بلکه این نحسی را ما فقط در برخی از ساعات داریم که میگویند از انجام امور خیر و مبارک اجتناب کنید. به همین سبب حق نداریم ماه صفر را نحس بدانیم، چرا که این نحسی خرافه و بدعتی غلط است که از شامیان به ارث رسیده است.
?پس از ورود کاروان اسراء به کوفه و شام، مردم آن بلاد، آنها را خارجی خواندند و بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و مصیبتهای بسیاری در دربار یزید لعنت الله علیه بر آنها وارد شد، به همین جهت این ماه را نحس میدانیم، اما همانطور که گفته شد ماه صفر نیز مانند دیگر ماهها رقم خورده و نحسی ندارد. البته باید در نظر داشت که در دو ماه محرم و صفر بنا به شهادت ائمه اطهار (علیهم السلام) و مصیبتهای خاندان نبوی، اهل بیت (علیهم السلام) عزادار هستند، اما این عزاداری به معنی نحسی نیست و شامیان در بدعتی اشتباه جعل حدیث کردند و ماه صفر را نحس محسوب کردند.
?ماه صفر به خاطر خرافاتی که وجود دارد، آن را نحس مینامند، وگرنه این ماه الهی به دلیل مصیبتهای سنگینی که بر اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده، سخت است و میگویند هم درد با ائمه اطهار (علیهم السلام) باشید. همچنین سفارش شده در این ماه فراوان صدقه بدهید و دعای ماه صفر را بخوانید.
?روایت نحسی ماه صفر به دلیل هجمه افکارهای عمومی است و نه ماه صفر و دیگر ماه های سال نحوستی ندارند و این روایات از انحرافات دین است.
عکس امام حسین علیه السلام در موزه
?انتساب این نقاشی به امام حسین علیه السلام، نه تنها کذب است، بلکه افترای به ایشان نیز میباشد.
?سابقه نشر عکسها و پوسترهای این نقاشی در تهران و سپس سایر شهرها، به دههی اولانقلاب میرسد. در همان ابتدای امر، به سرعت تکذیب گردید و جمع شد.
?اما امروزه گستردگی امکان ارتباطات و نشر در فضای مجازی، فرصت و شرایط بهتری را برای شایعهپراکنی و نشر اکاذیب مساعد نموده است، از این رو عوامل اصلی، به سرعت و با کار شبانهروزی، نه تنها هر آن چه در دهههای گذشته شایع شده بود را تکرار و برای نسل جدید ارسال میکنند، بلکه از لا به لای کتابها، شایعات و شبهاتی که حدود هزار سال پیش مطرح شده بود را نیز نشر میدهند، چرا که تاکتیک آنان فقط «هجمه» است و اصلاً کاری به قبول، تکذیب، پاسخ، سند و دلیل هم ندارند. البته باید اذعان داشت که متأسفانه عوامیها، زودباوریها و اعتمادهای سادهلوحانه و نیز جوّ زدگی برخی از مردم، سبب رونق بازار «دروغ فروشان» گردیده است.
?بیتردید این نقاشی در موزه لوور، هیچ ارتباطی با سر مبارک امام حسین علیه السلام و شکل ایشان ندارد و همین طور سایر نقاشیها و عکسهایی که به نام ایشان و حضرت عباس علیهالسلام و …، ترسیم شده است؛ مضافاً بر این که بر هیچ سندی که منبع آن به مسیحیان و یهودیان صهیونیست غربی ختم شود، نمیشود اعتماد کرد.
?در تأیید سندیت گفتهاند: فلان آقای دکتر کارشناس گفته است که «در آن زمان مردمان تبحر خاصی در نقاشی داشتهاند!” و افزوده: «اگر خون صورت را حذف کنید، و روح زندگی را در آن تصور کنید معلوم میشود که چهره ایشان زیبایی بوده است»؛ اگر چه هر چه رفع و رجوع کنیم، این چهره حتی در تصور هم زیبا نمیشود، اما این که دلیل نشد.
?البته که نقاشان آن زمان تبحر داشتند، البته نه به حد این زمان؛ اما رشد و پیشرفت در علم نقاشی، در زمان امام صادق علیه السلام به مراتب بیشتر بود؛ ایشان نیز به مراتب بیش از سایر امامان در میان مردم رفت و آمد داشتند و چهارهزار شاگرد متبحر را در رشتههای گوناگون علمی تعلیم دادند. شرایط و جوّ سیاسی هم که به مراتب مساعدتر بود …؛ پس چرا هیچ کس ترسیمی از صورت ایشان یا سایر امامان ارائه نداد و هر چه عکس و ترسیم وجود دارد، فقط به حضرت علی و امام حسین و حضرت عباس اختصاص دارد؟!
آیا راهب نصرانی، آن شبی که سر را به امانت گرفته بود، فرصت را مناسب دید تا با تمام قصاوت و شقاوت قلب، سر را مقابل رویش بگذارد و نقاشی کند؟
آیا راهب نصرانی، در فرصت مناسب بعدی، آن چه در خاطرش مانده بود را نقاشی کرد؟
آیا هر اثری که قدیمی بود، الزاماً به واقعیت نزدیکتر است؟
?در همان موزه تصویر دیگری نیز منسوب به سر امام علیه السلام و جود دارد که هیچ شباهتی به یک دیگر [به ویژه در مو و محاسن] ندارند و بیشتر شبیه تصاویری است که ابو علی سینا منسوب کردهاند!
?جالب آن که عاملین اولیه نشر آن در فضای مجازی، عکس را با زیر نویسی ، معکوس درج کرده است و هر کس گمان میکند که حالا چه نوشته؟ اما ما وقتی برگرداندیم، دیدیم که نه عربی است، نه عبری و …، بلکه یک متن فارسی میباشد. یعنی همین قدر هم نمیدانسته که فارسی از راست به چپ نوشته میشود! و جالب آن که متن را نه با بسم الله یا سلامی بر ایشان، بلکه با «هو الباقی» شروع کرده است که رسم جدید در اطلاعیههای ترحیم میباشد.
?نکته:
عزیزان دقت کنند که حواسها از باطن به ظاهر جلب نشود. آری امام حسین علیه السلام زیبا بودند، حضرت عباس علیه السلام نیز زیبا بودند و حضرت علی اکبر علیه السلام نیز شبیه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بودند، اما ما چه میدانیم که آنها چه شکلی بودند؟ و اگر هر شکل دیگری هم بودند، فرقی نمیکرد.
در قرآن کریم، احادیث و اقوال، از زیبایی حضرت یوسف علیه السلام بسیار یاد شده است، اما ترسیمی از او وجود ندارد که مثلاً چشم و ابرویش چه شکلی بوده است و البته زیبایی ایشان، از ادله اثبات عقلی نبوت ایشان نمیباشد چنان که در مورد حضرت موسی، هارون، ایوب، یعقوب و … نداریم که زیبا بودند یا نبودند، اما نبی الله بودند.
?آن چه نهضت کربلا را به صورت پویا و زنده نگهداشته، زیبایی ایمان و سیرت آن بزرگواران میباشد و نه زیبایی صورت آنها - و آن چه به ضرب شمشیرها، نیزهها و سنگها مجروح شد و زیر سمّ اسبان لِه شد، صورتها بود و نه سیرتها.
منبع؛
@x_shobhe3