غدیر از زبان حضرت زهرا(س)
ابوالخیر محمد جزری شافعی (متوفّای 833 ق.) در کتاب أسنی المطالب فی مناقب سیّدنا علیّ بن ابی طالب با سند بسیار زیبایی، حدیث غدیر را از حضرت فاطمه علیهاالسلام چنین نقل می کند:
فاطمه، دختر امام علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام از عمّه هایش فاطمه، زینب و امّ کلثوم، دختران امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل می کند که آنان فرمودند: فاطمه دختر امام صادق علیه السلام از عمّه اش فاطمه، دختر امام محمدباقر علیه السلام و او از عمّه اش فاطمه دختر امام زین العابدین علیه السلام نقل می کند که فاطمه و سکینه دختران امام حسین علیه السلام از عمّه شان امّ کلثوم دختر امیرمؤمنان علیه السلام نقل می کند که مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام دختر مکرّم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به مردم فرمود:
«أنسیتم قول رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم یوم غدیرخم: من کنت مولاه فعلیّ مولاه و قوله صلی الله علیه و آله وسلم : أنت منی بمنزلة هارون من موسی؛ آیا کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را فراموش کردید که در روز غدیر خم فرمود: «هرکس را که من مولای او باشم، پس علی نیز مولای اوست.»؟ و کلام دیگر رسول رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: «یا علی! جایگاه تو نسبت به من همانند موقعیت هارون نسبت به موسی علیه السلام می باشد.»؟!
نکته قابل توجه در این حدیث، اهتمام خاندان اهل بیت علیهم السلام به حدیث غدیر و حفظ آن است، به گونه ای که پاسداری از حریم ولایت با نقل مستمرّ حدیث غدیر در میان آنان و فرزندانشان، یک سیره دائمی شده بود و سعی و کوشش آن بزرگواران برای روشن ماندن چراغی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در غدیرخم مشتعلش ساخته بود، بسیار جدّی و قابل تأمّل است.
در حقیقت، این اهتمام و جدّیت، میراثی بود که از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به آنان رسیده بود. و درسی بود که از مکتب آن بزرگوار تعلیم دیده بودند؛ زیرا ایشان یگانه مربّی دفاع از ولایت بود که با منطق بسیار مستحکم خود و با صلابت و استواری غیر قابل وصف خود، راه پر افتخار حمایت از ولایت را گشود، و اهل بیت علیهم السلام و خاندان پربرکتشان نیز بهترین رهروان این راه شدند و با مجاهدت های طاقت فرسای خود این امانت را به نسل های بعد و در نهایت به ما و آیندگان سپردند.
نکته مهمّ دیگر حدیث، این است که امامان معصوم علیهم السلام در تعلیم و تربیت فرزندان خود، فرقی بین دختران و پسران نمی گذاشتند و همه آنان را از سرچشمه معارف ناب اسلامی سیراب می ساختند و بار مسؤولیت حفظ امانت های الهی و یادگارهای رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و فاطمه زهرا علیهاالسلام را بر عهده آنان می گذاشتند و آنان نیز با شایستگی، این امانت ها را به نسل های بعدی انتقال می دادند. این حدیث، نمونه ای از احادیث «فاطمیّات» است و نمونه های فراوان دیگری نیز در ابواب مختلف وجود دارد.
منبع:
مجله فرهنگ کوثر، تابستان۸۲، ش۵۸
نیت در غدیر
?امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک بن حبیب که به دستور حضرت در کوفه مانده بود و نمی توانست در جنگ صفین شرکت کند فرمود:” اگر دلت با ماست، هم ثواب کاری که اینجا انجام میدهی را می بری و هم در ثواب ما شریک هستی.”
?امیرالمؤمنین در نهروان هم فرمود کسی که دلش با من است، تا قیامت در لشکر من است. حتی روایت است کسی به نهروان آمد گفت: من دیر رسیدم حضرت برای آنکه بفهماند، گفت: ” دلت با ما بود؟”
گفت:” معلوم است، دلم می خواست یک نفس در لشکر شما بزنم.
حضرت فرمود: سهم خودم را از غنائم به ت می دهم! یعنی اینقدر تو را شریک می کنم که بدانی هرکس دلش با من باشد، رسماً رزمنده ی رکاب من است.
?بر اساس همین روایات نتیجه می گیریم اگر امروز خالصانه نیا کنیم که برای غدیر و امیرالمؤمنین علی علیه السلام کاری کنیم، در کارنامه ما روز قیامت می نویسند، رزمندگی و جهاد در رکاب امیرالمؤمنین علیه السلام در صفین و جمل و نهروان!!!!
حاجت الاسلام و المسلمین کاشانی
غدیر از نگاه امام خمینی رحمه الله علیه
?#مبلغ_غدیر_باشیم?
حضرت امیر را همان طوری که من راجع به قرآن عرض کردم که قرآن- در روایات است این- نازل شده است به منازل مختلف، کلیاتش سبع و الی سبعین و الی زیادتر، تا حالا رسیده است به دست ماها به صورت یک مکتوب، حضرت امیر هم این طور است، رسول خدا هم این طور است. مراحل طی شده است، تنزل پیدا کرده است. از وجود مطلق تنزل پیدا کرده است، از وجود جامع تنزل پیدا کرده است و آمده است پایین تا رسیده است به عالم طبیعت، در عالم طبیعت این وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولیای بزرگ خدا. بنا بر این، اینکه حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر یا یک شأنی برای حضرت امیر درست کند نیست. حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد.
منبع:
صحیفه امام؛ ج 20، ص: 113
انکار غدیر
“مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ”
? با اعلام اینکه وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله، پیامبر خاتم هستند و دین اسلام آخرین دین است، شایعه ای مطرح شده بود که با رحلت پیامبر امت اسلامی بیچاره می شوند و کسی را ندارند که رهبری شان کند، خدای تبارک و تعالی در غدیر خم امت اسلامی را با معرفی امامت و ولایت و پیوند آن با نبوت و توحید چاره دار کرد و در مقابل دشمن را بیچاره کرد. لذا خداوند فرمود: «دین شما کامل و چاره دار شد و در هیچ زمانی شما بیچاره نیستید چون ولی دارید» و از آن طرف فرمود؛ «با غدیر دشمنان خدا بیچاره شدند». اگر انسان فرق بین با چاره بودن و بیچاره بودن را بفهمد اهمیت غدیر را درک می کند.
?️ خداوند می فرمایند؛ اگر در غدیر خم اعلام ولایت به امیرالمؤمنین و اولاد معصوم ایشان نمی رسید، رسالت پیامبر و دین خدا ناقص میماند چون بعد از پیامبر مجری برای دین نبود. یک دین کامل مجری کامل هم میخواهد، برای این است که قرآن فرموده؛ دین کامل شد و نعمت تمام شد و رسالت به نقطه کمال خود رسید.
?️ دلایل فراموشی و انکار واقعه غدیر؛ شاید سه دلیل برای انکار شدن عید غدیرخم بتوان مطرح کرد؛ یکی، تلاش دشمن، دوم، غفلت مومنان و سوم، حب دنیا. غدیر وقتی معنی میدهد که مردم مومن به دنیا و قیامت باشند در واقع مومن به غیب باشند. وقتی حب دنیا در زندگی زیاد می شود، شیاطین تلاش می کنند تا حب دنیا تقویت شود و از عالم غیب غفلت میشود و در این صورت نسبت به مربی و معلمی که می خواهد این عالم را به ما متذکر شود، فراموشی به انسان دست می دهد و فکر می کند آنچه که با چشم و حواس خود می بیند همین دنیا و عالم همین است. این امر طبیعتا باعث شد غدیر فراموش شود و عاشورا به وجود آید و اهل بیت علیهم السلام در انزوا قرار گیرند.
?️ دیدگاه اهل سنت نسبت به واقعه غدیرخم: اهل سنت چند بخش هستند، بخشی از آنها قائل هستند که در غدیر، پیامبر مساله محبت به اهل بیت را مطرح کرده است که ما شیعیان می گوییم برای بیان محبت لازم نبود پیامبر سه روز کاروان را نگه دارند تا جلورفته ها برگردند و عقب ماندهها برسند. در کتاب الغدیر هم مرحوم علامه امینی بیان می کند، ادله ای که از خود اهل سنت هست عده ای بحث ولایت را محبت اعلام می کنند و عده ای بحث ولایت را زعامت دینی مطرح می کنند و معتقدند زعامت دنیایی باید دست دیگران باشد، ما ولایت را زعامت هم دینی و هم دنیایی معنا می کنیم.
چگونگی معرفی و تبلیغ غدیر در جامعه: ما باید برای بیان اهمیت غدیر، جایگاه غدیر را که همان بیان دین حداکثری است در زندگی بگوییم و جایگاه ولایت را که تبیین دین حداکثری را میکند، در جامعه مطرح کنیم و خودمان هم خودمان را با غدیر لحظه به لحظه تطبیق دهیم و معیار ارزیابی ما در جامعه غدیر باشد،ان شاءالله.
منابع؛
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری،۹۷/۶/۸
مبلّغ غدیر باشیم
《اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً》مائده/۳
غدیر شروع راهی است که به حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ختم می شود .
انقلاب اسلامی ایران یکی از مراحل این راه نورانی است و وظیفه منتظران و اهالی چشمه غدیر حرکت امیدوارانه برای رفع نواقص این مرحله و کمک به برداشتن گام دوم و محقق ساختن زمینه ظهور موعود روزگاران است. این همان صراط مستقیم و مقدسی است که جان شریف امامان معصوم در راه آن فدا شده و درخت تناور و شجره طیبه ای است که خون صدها هزار انسان پاک آن را آبیاری کرده است . کاروان امامت با سرعت به سوی ظهور پیش می رود ، مبادا ما از جاماندگان باشیم .
غدیر بزرگترین عید خدا و برترین اعیاد امت پیامبر اکرم است . غدیر شریف ترین روزها است و عظیم ترین حرمت را نزد پروردگار دارد .
پیامبر دستور دادند که تا روز قیامت همگان باید مبلغ غدیر باشندو پیام غدیر را نسل به نسل به گوش جهانیان برسانند.
دست به دست هم بدهیم احیایِ غدیر کنیم. با پولمان، با وقتمان، با زبانمان ، با مهربانی و لبخندمان ، با هیئتمان ؛ با هر عملی که میتوانیم احیایِ غدیر کنیم.