شبهه رمضانی
? شبهه: اگر نماز قضا دارید، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر که نماز قضا بر ذمهاش باشد. قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند. به ۲ سلام. در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیةالکرسی و ۱۵ مرتبه سوره کوثر. این نماز، ثواب ۲۰۰ سال نماز قضا را کفایت میکند و روایت دیگر از آن حضرت ثواب ۴۰۰ سال و روایت از امیرالمؤمنین ۶۰۰ سال و از حضرت رسول صل الله علیه و آله سوال کردند مردم آخرالزمان بیش از ۱۰۰ سال عمر نمیکنند. حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود: نماز قضاهای پدر و مادر و قربای او را کفایت میکند و بعد از نماز این دعا را بخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ صَلِّ عَلی مُحمَّد و آل مُحمَّد وَاجْعَل لی فَرَجالی وَمَخْرَجاً مِمّا اَنَا فیهِ اِنَّکَ تَعْلَمَ وَاَنْتَ تَقْدِرَ وَلا اَقدِر وَاَنْتَ عَلّامُ الْغُیوب یا واهِبَ العْطَا یا غافرَ الْخطا یا یاسُبّوُح یا قُدّوُس یا رَبَّ الْمَلائَکَةِ وَالرّوح رَبِ غْفِرْ وَرْجَمْ وَتَجاوَرزْعَمّا تَعَلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ العَلِیُّ الَاعْظَمْ یا ساتِرَ الْغُیوُب یا کاشِفَ الکُروُب یا غافِرَ الذَنُوبَ یا ذَالْجَلالِ وَالِاکْرام برحمتک با ارحم الراحمین
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
در مورد صحت یا سقم این حدیث باید گفت؛
اولاً: طبق جستوجویی که در منابع معتبر روایی شیعه بوده، این روایت را یافته نشد.
ثانیاً: بر فرض وجود چنین روایتی مفاد آن با سایر روایات قطعی و معتبر در تعارض است. زیرا روایات متعددی دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» [1] دارد؛ یعنی قضاء نمازی که فوت شده و از دست رفته، باید همان گونه که از دست رفته باشد. اگر ۲ رکعت بود ۲ رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و …. بنابراین هیچ چیزی، جز به جا آوردن نمازهای قضا شده نمیتواند جایگزین آن شود.
نکته؛ بر فرض صحت سند، منظور این است که ثواب نمازهای قضا را دارد، نه این که جای آن را پر کند. مثل اینکه درباره برخی کارها گفته شده ثواب حج را دارد. معنای آن این نیست که اگر مستطیع هست، نیازی به حج رفتن نیست.
بنابراین به نظر میرسد این شبهه به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفان منتشر شده است. در واقع برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است و افرادی با جعل و انتشار این نوع مطالب درصدد هستند که از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود که اگر نماز نخواندی مهم نیست؛ چرا که در اوقاتی مخصوصی میتوان همه آن را یک جا بجا آورد و جبران کرد!
پ.ن:
۱ـ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج۸، ص ۲۶۸.
فلسطین هدف مشترک...
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی): دنیای اسلام اگر بخواهد به عزت برسد، بایستی وحدت، اتحاد و اتفاق را از دست ندهد. دنیای اسلام اگر بخواهد به قدرت و عزت برسد، باید در مقابل صهیونیسم بایستد. ۱۳۹۶/۹/۱۵
?چرا فلسطین، مسئله مهم جهان است؟
۱. توطئه استعمار (#دور_از_خانه)
هیچ یک از ملت های جهان با چنین رنج و اندوه و اقدامی ظالمانه مواجه نبوده اند که در یک توطئه، کشوری به طور کامل اشغال شود و ملتی از خانه و کاشانه خود رانده شوند و به جای آنان، گروهی دیگر از جای جای جهان بدان جا گسیل شوند.
۱۳۹۵/۱۲/۳
۲. پایگاه نظامی (#بازی_استکبار)
این دولت و جامعه جعلی [اسرائیل] در حساس ترین نقطه جهان اسلام، نقش یک پایگاه نظامی امنیتی و سیاسی را برای دولتهای استکباری بازی کرده است.
۱۳۹۰/۷/۹
۳. نقشه دشمن (#دشمن_حیله_گر)
قصد صهیونیست ها این است که از نیل تا فرات را بگیرند. منتها، ابتدا با حیله و ترفند، جای پای خودشان را قرص کنند و بعد که جای پای محکم شد، با فشار، حمله، آدمکشی و استفاده از زور و خشونت تا جایی که میتوانند پیش بروند.
۱۳۷۱/۱/۷
۴. سلاح اتمی (#خطر_جهانی)
اسرائیل، یک خطر امنیتی، نه فقط برای مردم خودش، بلکه برای کل منطقه است. برای اینکه زرّادخانه (انبار مهمات) اتمی دارند و باز هم تولید می کنند.
۱۳۷۸/۱۰/۱۰
۵. نقطه پایان (#بیداری_اسلامی)
نیرو گرفتن نهضت بیداری اسلام از قضیه فلسطین میتواند نقطه پایانی بر دوران عقب ماندگی، ضعف و حقارت ملتهای مسلمان باشد.
۱۳۹۰/۷/۹
۶.بحران ساز (#ریشه_بحران_را_بِکَن)
ریشه بحران در منطقه خاورمیانه رژیم صهیونیستی این است؛ تا وقتی که ریشه بحران هست، بحران هم هست.
۱۳۷۹/۷/۲۹
۷.حسینی یا یزیدی (#خطکشِ_انسانیت)
فلسطین، مسئله بشریت و شاخص پایبندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است.
۱۳۸۸/۱۲/۸
۸.بیماری خطرناک (#اسرائیل_غده_سرطانی)
وجود این غده سرطانی، مایه جنگ، اختلاف، دو دستگی و سیاستهای غلط در این منطقه شده است.
۱۳۸۹/۱۲/۲
۹.وظیفه همگانی (#قطعه_جدانشدنی)
در بین همه مذاهب اسلامی، هیچ اختلافی نیست که اگر قطعه ای از خاک اسلامی به وسیله دشمنان اسلام جدا شد، همه باید مجاهدت و تلاش برای برگرداندن آن قطع به سرزمین اسلامی را وظیفه خودشان بدانند.
۱۳۷۹/۹/۲۵
۱۰.سرنوشت مشترک (#آینده_نگر_باشیم)
امروز هر حادثهای که در فلسطین رخ دهد، به طور مستقیم به سرنوشت کشورهای اسلامی اثرمیگذارد. امروز ملت های مسلمان برای فلسطین هر کار بکنند، برای خود و به نفع خود کردهاند.
۱۳۸۱/۹/۳
۱۱. رسم مسلمانی (#هم_گرایی)
ملت های مسلمان و آزادی خواه با هر سلیقه و روش، می توانند در یک هدف گردِهم آیند و آن فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن است.
۱۳۹۵/۱۲/۴
۱۲. فلسطین آزاد می شود (#بازنده_دشمن)
قطعاً دشمن نمی تواند در قضیه فلسطین، موفق شود و فلسطین آزاد خواهد شد؛ تردیدی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد.
۱۳۹۶/۹/۱۵
مهدویت در اندیشه امام حسن علیه السلام
امام حسن علیه السلام در خلال تبیین علت معاهده با معاویه، خبر از آیندهای دادند که طی آن، مردی از اهلبیت علیهمالسلام خروج میکند و هر چیز را در جایگاه خود قرار میدهد.
مهدویت از اساسیترین آموزههای دین مبین اسلام شمرده میشود. هر یک از معصومین علیهمالسلام، از رسول خدا صلی الله علیه و آله گرفته تا ائمه اطهار علیهمالسلام، نسبت به تبیین آن اهتمام ویژهای داشتند به گونهای که احادیث مربوط به مهدویت، آخرالزمان و ظهور بیشترین حجم از روایات را به خود اختصاص داد؛ بخشی از این روایات در توضیح و تفسیر آیات قرآن طرح شد که با عنوان «آیاتالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» شناخته میشوند و بخشی نیز به مناسبتهای سیاسی و اجتماعی بیان شد.
از جمله آن که امام حسن مجتبی علیه السلام در مقطعی که با معاویه معاهدهای منعقد کردند، به تبیین آیندۀ اسلام از جمله تسلط حکومت فاسقان و ظالمان پرداختند و بعد خبر از آیندهای دادند که طی آن، مردی از اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام خروج میکند و هر چیز را در جایگاه خود قرار میدهد. در یکی از این روایات، وقتی مسلمانان مقدسمآب به امام حسن علیه السلام هجمه آوردند تا ایشان را نسبت به معاهدهشان با معاویه توبیخ کنند، حضرت به ماجرای پوشیده بودن حکمت کارهای خضر بر موسای نبی علیه السلام اشاره کرده، فرمود:
آیا نشنیدهاى هنگامى که حضرت خضر کشتى را سوراخ کرد و آن کودک را کشت و آن دیوار را تعمیر کرد، حضرت موسى به علت اینکه حکمت آنها را نمیدانست نپسندید و بر او اعتراض کرد، در حالی که نزد خداوند دارای حکمت و صواب بود و بعد فرمود:
هر یک از ما ائمه سازش با سلطان زمانش را به گردن میگیرد، جز قائم ما که عیسی روح الله پشت سر او نماز میگزارد و خداوند، ولادت او را از مردم پوشیده میدارد و خود وی از نظرها پنهان خواهد شد تا چون ظهور کند بیعت هیچکس در گردن وی نماند؛ أَمَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلَّا یَقَعُ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ لِطَاغِیَةِ زَمَانِهِ إِلَّا الْقَائِمُ عج الَّذِی یُصَلِّی خَلْفَهُ رُوحُ اللَّهِ عِیسَى بْنُ مَرْیَمَ علیه السلام فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُخْفِی وِلَادَتَهُ وَ یُغَیِّبُ شَخْصَهُ لِئَلَّا یَکُونَ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ.
امام حسن علیه السلام در روایتی دیگر ضمن اشاره به تبعات حکومت معاویه و امویان فرمود: “…حق در حکومت او کهنه و باطل پدیدار و آشکار میشود. هرکه برای احقاق حق با او مخالفت کند، کشته شود و هرکه بر باطل با او همکاری میکند، پاداش میگیرد و همینگونه خواهد بود (یعنی روال عادی دنیا میشود) تا در نهایت خداوند در آخرالزمان مردی را مبعوث میکند.“
و بعد به برخی ویژگیهای رفتاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ثمرات ظهورشان اشاره کرده، فرمود:
?️او مردم را از فتنه و بلا و نادانی نجات دهد؛ کَلَبٍ مِنَ الدَّهْر وَ جَهْلٍ مِنَ النَّاسِ
?️ خداوند او را با ملائک تأیید و یاری دهد و یارانش را حفظ کند و او را با آیاتش حفظ کند. یُؤَیِّدُهُ اللَّهُ بِمَلَائِکَتِهِ وَ یَعْصِمُ أَنْصَارَهُ وَ یَنْصُرُهُ بِآیَاتِهِ
?️ او را بر اهل زمین پیروز کند و همه به رضایت یا کراهت مطیع او شوند. وَ یُظْهِرُهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ حَتَّى یَدِینُوا طَوْعاً وَ کَرْهاً (اشاره به 83 آلعمران)
?️زمین را از عدل و نور و برهان [و هدایت] پر میکند و تمام اهل زمین تسلیم او میشوند و کافری باقی نمیماند، جز آنکه به او ایمان میآورد و شخص بدسرشت و ناپاک یافت نخواهد شد، جز آنکه صالح و پرهیزگار میشوند. وَ یُظْهِرُهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ حَتَّى یَدِینُوا طَوْعاً وَ کَرْهاً یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ نُوراً وَ بُرْهَاناً یَدِینُ لَهُ عَرْضُ الْبِلَادِ وَ طُولُهَا لَا یَبْقَى کَافِرٌ إِلَّا آمَنَ بِهِ وَ لَا طَالِحٌ إِلَّا صَلَحَ.
?️درندگان در حکومت او در آرامش هستند، و زمین، نباتات خود را ظاهر و آسمان برکاتش را نازل میکند و گنجها برای او آشکار شوند؛ وَ لَا طَالِحٌ إِلَّا صَلَحَ وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السِّبَاعُ وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبْتَهَا وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ بَرَکَتَهَا وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ
?️و چهل سال بر شرق و غرب جهان حکومت خواهد کرد، خوشا به حال کسی که او را در آن روزها درک کند و سخنانش را بشنود؛ یَمْلِکُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ أَرْبَعِینَ عَاماً؛ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَکَ أَیَّامَهُ وَ سَمِعَ کَلَامَهُ. (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، 291)
?طرح اندیشۀ مهدویت از سوی امام حسن مجتبی علیه السلام آن هم در فضای ملتهب آن دوران، گویای آن است که اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام به شدت در حال و هوای منجی و ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند و در صحنههای مختلف توجه مردم را بهسوی حکومت آرمانی آن حضرت جلب و این مسئله را از مهمترین برنامههای خداوند در عالم معرفی میکردند.
منبع: برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم