نظر علمای اسلام درباره قمه زنی
? امام خمینی (رحمه الله علیه):
در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.
? آیت الله خامنه ای (مدظله العالی):
هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب شود، حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند. قمه زنی علاوه بر اینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمیشود و در زمان ائمه علیهم السلام و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدی از ائمه معصومین علیهم السلام نیز در مورد آن – نه به شکل عام و نه به شکل خاص – نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده میشود و جایز نیست.
? آیت الله سیستانی(مدظله العالی):
باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود .
? آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی):
قمه زنی قطعا حرام است و باید از انجام اعمالی که موجب وهن مذهب و یا آسیب به بدن می شود اجتناب کرد.
? آیت الله جوادی آملی(مدظله العالی):
چیزی که مایه وهن اسلام و مایه هتک حرمت عزادارای است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.
? آیت الله نوری همدانی(مدظله العالی):
عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . خداوند توفیق بیشتر برای پیمودن این راه به همه ی مسلمانان عنایت بفرماید.
? آیتالله العظمی جعفر سبحانی(مدظله العالی):
عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام پشتوانهی بقای اسلام و تثبیت تشیع است از این جهت باید به نحوی برگزار شود که اولا تمام ضوابط شرعی در آن رعایت شود. ثانیا: موجب جذب و گرایش دیگران به راه حسینبنعلی علیهالسلام شود، بنابراین از هر نوع ابزار و ادوات که مایهی خونریزی میشود، خودداری کنید.
? آیت الله علوی گرگانی(مدظله العالی):
قمه زني در شرايط فعلي تحت هيچ شرايطي جايز نيست و وهن اسلام است.
? آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است ولی چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و… عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداریها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است.
? آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
قمه زنی اگر ضرر معتد به و تبعات منفی دیگر نداشته باشد جایز است. و از آنجا که امروزه به عیان مشاهده میشود که دشمنان اسلام و شیعه از این موضوع به شکل عجیبی از قمه زنی جمعی از شیعیان سوء استفاده کرده و به همین جهت در حال حاضر تبعات منفی فراوانی بر آن بار میشود؛ از این رو از نظر ایشان این عمل جایز نخواهد بود. یعنی در حقیقت اگر بخواهیم از این فتوا مفهوم گیری کنیم باید نظر ایشان را به این شکل تعبیر کنیم: «اگر قمه زدن ضرر معتد به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.»
منبع:
نذری های محرم را چه کنیم؟؟؟
?برخی این روزها باتوجه به دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر توصیه به تغییر نذریهای محرم به بستههای ارزاق و یا شیوههای دیگر این سوال را مطرح میکنند که ما نذر کردیم که ماه محرم غذا یا خوراکی توزیع کنیم. امسال با وجود کرونا از لحاظ شرعی میتوانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل: مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟
?️آیت الله خامنهای (مدظله العالی):
اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی میتوان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاهها فرستاد.
?️آیت الله سیستانی (مدظله العالی):
فرد میتواند مواد خام نذر خود را از قبیل: برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.
?️آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی):
در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و میتواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیاز نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آنها طبق نذر عمل نمایند.
?️ آیت الله وحید خراسانی (مدظله العالی):
نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد میتواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.
?️آیت الله نوری همدانی (مدظله العالی):
اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. میتوان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.
اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا میکند.
?️آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
اگر نذر شرعی با شرایط آن -که از جمله آن، بردن نام خدا به همراه صیغه نذر است- محقق شده باشد، باید بر اساس آن عمل شود و تغییر آن جایز نیست؛ رعایت اموری که هنگام نذر در ذهن فرد بوده اما در انشای نذر وی نیامده، لازم نیست مثلا اگر در ذهن او برگزاری مراسم به نحو عمومی بوده ولی این معنا را در متعلق نذر ذکر نکرده، لازم نیست حتماً مراسم و اطعام را به نحو عمومی برگزار کند بلکه می تواند با رعایت توصیه های بهداشتی و دعوت تعدادی از افراد فامیل به جلسه ذکر مصائب و روضه خوانی و اطعام آنان، به نذرش عمل کند؛ عمل کردن به مواردی از متعلق نذر که اکنون امکان انجام آن وجود ندارد، لازم نیست.